Сучасна епідеміологічна ситуація змусила всіх без винятку підлаштовуватися до реалій та почати опановувати особливий режим освітнього процесу – дистанційний (онлайн).
Якщо для багатьох країн світу дистанційне навчання вже давно займає окремий щабель та має неабияку популярність, то більшість українських університетів не мають такого досвіду, а тому на українських освітян чекає складний період адаптації.
Як відомо, з 12 березня 2020 року в Україні запровадили карантин для всіх закладів освіти. Відповідне рішення Уряд ухвалив 11 березня 2020 року. За вимогами безпеки в умовах поширення коронавірусу співробітники, викладачі та студенти були переведені на дистанційну форму роботи.
Наразі основна вимога для дистанційного навчання в університетах України – підтримувати безперервність навчання, щоб студенти мали змогу скласти іспити та своєчасно завершити навчальний рік навіть в умовах карантину.
Міністерством освіти і науки України надано роз’яснення щодо завершення 2019/2020 навчального року в закладах вищої, фахової передвищої, післядипломної освіти та в наукових установах (Лист МОН № 1/9-178 від 27.03.2020 року). Лист Міністерства освіти і науки України містить рекомендації з виконання здобувачами освіти індивідуального навчального плану, проведення виробничої або технологічної практики, проведення випусків студентів, проходження переддипломної практики, проведення атестації тощо.
Для студентів невипускних років навчальний рік має завершитися так, як було заплановано. Екзаменаційно-залікові сесії університети можуть провести дистанційно в тому графіку, який затверджено закладом. У разі, якщо обов’язкову аудиторну роботу студенти не можуть виконати дистанційно, заклад вищої освіти має перенести її на наступний навчальний рік.
Для студентів випускних років захисти дипломних робіт та державні іспити проводитимуться дистанційно, крім єдиного державного кваліфікаційного іспиту та атестації осіб, які здобувають ступені доктора філософії, доктора мистецтва, доктора наук.
Сучасні онлайн-технології як обов’язкова умова дистанційного навчання
Організація освітнього процесу під час карантину не можлива без використання онлайн-сервісів, які передбачають інтерактивність і мультимедійність.
Міністерство цифрової трансформації України запустило безкоштовний онлайн-курс для вчителів і викладачів для організації дистанційного навчання під час карантину. Українські та закордонні освітні платформи (наприклад, Prometheus, iLearn, Coursera, edX, Coursera for Campus та інші) надали безкоштовний доступ до своїх курсів.
В українських закладах вищої освіти лекції, семінари та консультації проводяться в режимі відеоконференції за допомогою зовнішніх платформ Micrоsoft Teams, Zoom, BigBlueButton, Skype, Google Classroom тощо. Для проведення відеоконференцій кожен викладач самостійно створює віртуальну кімнату (клас) на відповідній платформі та запрошує студентів для участі в ній.
Чимало українських університетів використовують корпоративні сервіси для онлайн-навчання, такі як Google Meet, Google for education, і навіть соціальну мережу Instagram. Так, у Київському університеті імені Бориса Грінченка лекцію можна прослухати, просто приєднавшись до прямого ефіру викладача в Instagram.
А як налагодили дистанційну роботу університети інших країн Європи, де навчання онлайн – загальновживана практика?
Республіка Польща
У Польщі налічується 310 приватних університетів і коледжів та 138 державних вищих навчальних закладів, а система освіти, до практики якої входить також навчання за дистанційною формою, вважається однією з найрозвиненіших у світі.
З 12 березня 2020 року у зв’язку з пандемією коронавірусу у світі у Польщі за рішенням Прем’єр-міністра Республіки Польща Матеуша Моравецького (Mateusz Morawiecki) призупинено викладання в університетах та переведено навчання в режим онлайн до 30 квітня 2020 року з можливим продовженням.
Міністерством науки і вищої освіти Республіки Польща було надано рекомендації щодо функціонування університетів у період обмеження їх діяльності. Інформація й поради, надані міністерством, поширюються на всі університети та всіх студентів, у тому числі іноземців, які навчаються в цих університетах. Якщо заняття не можуть проводитися дистанційно (наприклад, які передбачають виключно лабораторні умови або практику в медичних закладах), вони повинні бути проведені після періоду обмеження діяльності університету. Польський уряд сподівається, що 2019/2020 навчальний рік буде завершено до 30 вересня 2020 року.
Також Міністерство науки і вищої освіти Республіки Польща рекомендує керівництву університетів призупинити стягування плати за навчання зі студентів за цей період з огляду на особливу ситуацію. Зі свого боку представництва університетів просто заморожують оплату до кінця карантину, обґрунтовуючи це тим, що навчальну програму буде повністю виконано, хоча й у дистанційній формі. Усі соціальні виплати, яка надаються студентам і докторантам, нараховуються відповідно до погоджених графіків.
Особливу увагу приділяють психологічній підтримці студентів, особливо іноземців, які приїхали навчатися та не можуть потрапити додому. Так, при кожному університеті цілодобово працюють центри психологічної допомоги та консультації для іноземних студентів щодо продовження термінів дії студентських квитків. Наразі уряд постановив подовжити термін дії студентських квитків до 31 травня 2020 року.
Студентські гуртожитки працюють, проте введено заборону на відвідування гостей. Ректор Варшавського університету (Uniwersytet Warszawski) видав розпорядження про зниження плати за проживання в гуртожитках, згідно з яким студенти, докторанти, а також аспіранти з квітня сплатять половину ціни свого проживання. Керівництвом Гданського політехнічного університету (Politechnika Gdańska) вирішено відкласти плату за навчання до 30 квітня 2020 року, а також скасувати плату за проживання у студентських гуртожитках для студентів, які залишили їх у цей період.
Університети в умовах карантину розпочинають вступну кампанію 2020/2021 навчального року дистанційно. Так, польські вищі навчальні заклади пропонують абітурієнтам долучитися до вебінарів, у межах яких можна буде отримати інформацію щодо порядку прийому та навчання.
Університети Польщі здійснюють навчальний процес на спеціальних освітніх платформах і сервісах, які забезпечують діалог між студентами та викладачами.
У Варшавському університеті з 23 березня організовано навчання на дистанційно керованій платформі Campus. На платформі можна ділитися матеріалами зі студентами (файли, посилання), розміщувати повідомлення для студентів (дошка оголошень), вести дискусійні форуми тощо.
В Університеті економіки в Радомі (Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu) розпочато дистанційне навчання із сервісом Microsoft Teams.
MS Teams – це інтернет-сервіс, який має набір інструментів (чат, примітки, відеоконференції) для підтримки колективної роботи, у тому числі дистанційного навчання. За допомогою MS Teams легко проводити онлайн-лекції у формі віртуальних зустрічей, надсилати файли й завдання студентам.
Ректорат Університету економіки і гуманітарних наук у Варшаві (Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie) до організації дистанційного навчання студентів поставився дуже вимогливо. Тому кожен викладач зобов’язаний документувати робочий час, виконані завдання та результати своєї роботи у формі звітів (наприклад, описувати завдання, що виконуються в конкретний день, і фіксувати час, присвячений їх виконанню, щоб керівник міг перевірити проведення занять та їх якість). Викладачі мають бути на зв’язку з університетом і студентами (щоденна перевірка електронної пошти та активність на платформі MS Teams). Час, відведений для роботи в дистанційному режимі, повинен становити в середньому 8 годин на день 5 днів на тиждень. Викладач може розподіляти свій робочий час, проте впродовж тижня він повинен становити 40 годин.
Не менш вимогливою є система дистанційного навчання в Ряшівському університеті (Uniwersytet Rzeszowski). Під час призупинення занять у стінах університету викладачі зобов’язані постійно бути онлайн та без невиправданої затримки відповідати на електронні листи й питання на платформах електронного навчання. Усі дії, що виконуються в межах дистанційного навчання, повинні фіксуватися та зберігатися (наприклад, список матеріалів і посилань, які були відправлені студентам) для можливого подальшого звіту. Лекції або семінари проводять у формі вебінару (відеоконференції) на платформі ClickMeeting, а обмін файлами з дидактичними матеріалами здійснюють електронною поштою або через сервіси обміну файлами (наприклад, Dropbox). При цьому керівництво все ж оголосило про намір продовжити навчальний рік, якщо дистанційна освіта виявиться неефективною.
Наказ ректора Університету природничих наук у Любліні (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie) про дистанційне проведення занять в університеті від 18 квітня 2020 року не регулює обов’язкове використання конкретних сервісів і систем, проте всі заняття, що проводяться в дистанційній формі, повинні бути задокументовані, і на цій підставі декан може вважати навчальний план виконаним.
В Університеті імені Кардинала Стефана Вишинського у Варшаві (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie), відповідно до наказу ректора, викладачі повинні не просто проводити дистанційні заняття доступними їм методами, а індивідуально готувати навчальні матеріали в електронному вигляді. Так, викладачі всіх дисциплін, готуючись до заняття, мають створювати аудіо-, відеозаписи, презентації зі звуковим супроводом та завантажувати їх на платформу Moodle.
Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) – це модульне об’єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище, яке називають також системою управління освітою, системою управління курсами, віртуальним навчальним середовищем або просто платформою для навчання, яка надає викладачам, учням та адміністраторам великий набір інструментів для комп’ютеризованого навчання.
Платформа містить велику кількість різноманітних навчальних модулів, які забезпечують комунікацію між викладачем і студентами. За допомогою платформи викладач може обирати будь-який із модулів, розміщувати його на сайті, редагувати, оновлювати, використовувати для інформування, навчання та оцінювання студентів. Платформа дає змогу стежити за активністю студентів, містить зручний для користування електронний журнал оцінок.
Інші польські університети – партнери Центру українсько-європейського наукового співробітництва, такі як Гуманітарно-природничий університет у Сандомирі (Wyższa Szkoła Humanistyczno – Przyrodnicza w Sandomierzu) та Куявський університет у Влоцлавеку (Kujawska Szkoła Wyższa we Włocławku), також організували дистанційне навчання на платформі Moodle. Варто зазначити, що ця форма дистанційної передачі знань уже декілька років успішно застосовується деякими викладачами, тобто ще до впровадження карантину.
Університет соціальних та гуманітарних наук (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny) у дистанційних заняттях використовує сервіс для відеоконференцій Google Hangouts Meet. Таким чином, моделюється віртуальна аудиторія, де присутність студентів, звісно, є обов’язковою. Матеріали для занять доступні в Google Classroom та на платформі Learn Online.
Університет Марії Кюрі-Склодовської (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), постійний партнер Центру українсько-європейського наукового співробітництва з організації науково-педагогічних стажувань, забезпечує онлайн-заняття на платформі електронного навчання Navoica.
Navoica – загальнодоступна платформа електронного навчання, яка забезпечує широкий спектр віртуальних курсів. Є першою платформою з новою формою освіти в Польщі. Онлайн-система навчання сприяє співпраці університетів, наукових установ, неурядових організацій не лише Польщі, а й інших країн. Проект реалізується за підтримки Міністерства науки і вищої освіти Республіки Польща.
Для підвищення якості й ефективності навчання в умовах карантину команда викладачів з Університету імені Адама Міцкевича в Познані (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) розробили безкоштовний курс «Використання інформаційних та комунікаційних технологій у роботі викладача». Новий курс доступний безкоштовно на освітній платформі Navoica та містить корисні інструменти, матеріали й поради, які можна застосовувати в дистанційному навчанні.
Наразі медичні університети перебувають у найскладнішій ситуації через неможливість проведення практичних занять онлайн. Студенти дистанційно продовжують опановувати загальні дисципліни, практичні ж заняття в медичних закладах відтерміновано до завершення карантину або перенесено на наступний навчальний рік.
2 квітня 2020 року набуває чинності поправка до Положення про стандарти освіти, яка стосується медичних спеціальностей. Студентам, які здобувають професію лікаря, стоматолога, фармацевта, медсестри, акушерки, лабораторного діагноста, фізіотерапевта або фельдшера та які допомагали медичним установам або санітарним службам у заходах, спрямованих на боротьбу з вірусом, буде зараховано успішне проходження практики.
Так, Люблінський медичний університет (Uniwersytet Medyczny w Lublinie), постійний партнер Центру українсько-європейського наукового співробітництва, навчає охочих студентів методам збору біологічних матеріалів для діагностики коронавірусної інфекції. До занять долучилися понад 40 студентів останнього курсу, щоб бути готовими допомогти медичним службам у разі поширення епідемії.
Чеська Республіка, Словацька Республіка
Обмеження очної форми навчання в університетах, відповідно до постанови Уряду Чеської Республіки від 12 березня 2020 року, є серйозною проблемою для забезпечення освітньої діяльності вищих навчальних закладів. Тому Міністерство освіти, молоді та спорту Чеської Республіки рекомендує університетам максимально використовувати інструменти дистанційного навчання. Викладання в чеських університетах здійснюється дистанційно за допомогою відеолекцій, консультацій електронною поштою або іншими способами залежно від конкретних умов і дисципліни.
Студенти та викладачі університету активно використовують безліч уже згаданих вище сервісів у дистанційному навчанні, а також онлайн-бібліотеки. Популярною в Чехії є BOOKPORT.
BOOKPORT – це онлайн-бібліотека, у переліку якої налічуються тисячі видань чеських видавництв, таких як GRADA, Portal, Galen, Jota, та більш ніж 5 200 найменувань літератури чеською мовою.
Щоб підтримати національну освіту, онлайн-бібліотека тимчасово надала студентам і співробітникам чеських університетів повний безкоштовний доступ до професійної та художньої літератури.
Чеський агротехнічний університет у Празі (Česká zemědělská univerzita v Praze) під час карантину використовує загальновідому платформу Moodle. Керівництво цього навчального закладу сподівається на завершення навчального семестру за стандартним графіком, а потім планується період іспитів, тому сьогодні викладачі активно готують матеріали для перевірки знань онлайн.
Ректор Університету Менделя в Брно (Mendelova univerzita v Brně) Дануше Нерудова (Danuše Nerudová) вирішила перевести студентів і викладачів на дистанційне навчання ще 3 березня 2020 року, тобто до офіційного розпорядження уряду. Застосовано цей запобіжний захід, оскільки в університеті навчаються 800 іноземних студентів, а близько 10% співробітників старші за 60 років, багато з них хворіють на діабет або серцево-судинні захворювання.
Університет Пардубіце (Univerzita Pardubice) зачинив двері для студентів та співробітників із 11 березня 2020 року. Ректор університету професор Їржі Малек (Jiří Málek) спільно з деканами всіх 7 факультетів вирішили, що екзаменаційний період буде продовжено до середини вересня цього року. Університет розраховує продовжити навчальний рік на 4 тижні, оскільки для багатьох студентів важливо виконати практичну й лабораторну роботу. Усе залежить від конкретного факультету та навчальної програми. Університет також продовжить терміни здачі іспитів, а новий навчальний рік передбачається розпочати 5 жовтня 2020 року. Керівництво оголосило, що університет не буде підвищувати плату за подовжене навчання.
Бібліотека Університету Пардубіце закрита, проте доступні електронні інформаційні ресурси (підручники, електронні книги, методичні матеріали). Щодо гуртожитків, то студенти можуть виїхати раніше без будь-яких штрафів, а тим, хто вирішив залишитися, буде нараховано знижку на проживання.
Варто зазначити, що освітяни Чеської Республіки займають активну громадську позицію в часи протистояння коронавірусній хворобі. Так, учені та студенти хіміко-технологічного факультету Університету Пардубіце співпрацюють із лікарнею міста, допомагаючи тестуванню потенційно інфікованих людей. Найближчим часом планується використовувати для аналізу лабораторію факультету, що розташована безпосередньо в університетському містечку.
Лабораторії факультету ядерних наук і фізичної інженерії Чеського технічного університету в Празі (České Vysoké Učení Technické v Praze) у березні були пристосовані під виробництво. Через брак дезінфікуючих засобів у країні кафедра ядерної хімії почала виробляти власні дезінфікуючі засоби для потреб університету та інших установ. Виробництво розташували в хімічних лабораторіях факультету (фото зліва).
Факультет біомедичної інженерії Чеського технічного університету для боротьби з коронавірусом надав у розпорядження Крайової лікарні в Кладно (Oblastní nemocnici Kladno) сучасне обладнання: монітори життєво важливих функцій із можливістю дефібриляції, інфузійні та всмоктуючі насоси тощо. Пристрої використовувалися для навчання майбутніх медпрацівників, а також для наукової роботи. Також під егідою Чеського технічного університету в Празі розпочалося виробництво респіраторів за новою технологією (фото справа).
Згідно з наказом Міністерства освіти, науки, досліджень і спорту Словацької Республіки всі університети мають припинити очне навчання та змінити його на використання методів дистанційного навчання з тих предметів, для яких це можливо, або відкоригувати розклад навчального року шляхом його подовження.
Платформа Moodle встановлена на кожному факультеті Пряшівського університету (Prešovská univerzita v Prešove) і функціонує протягом тривалого часу. Таким чином, усі навчальні матеріали доступні, щоб університет працював автономно.
Додатковими інструментами для навчання в умовах карантину є популярні Microsoft Teams, Zoom, а також не розглянутий вище сервіс Socrative.
Socrative – вебдодаток для дистанційного навчання, можливості якого полягають у легкому створенні тесту з різними типами питань, із супровідними зображеннями та звуками. Сервіс працює також на мобільних пристроях (окремі додатки для викладачів і студентів).
Факультети Пряшівського університету спільними зусиллями готують цікаві онлайн-заходи та сервіси в умовах карантину для маленьких школярів, старшокласників і пенсіонерів (наприклад, веб-сайт із дитячими піснями для співу з дітьми вдома, підготовлений педагогічним факультетом).
Керівництво Технічного університету в Кошице (Technická univerzita v Košiciach) має на меті успішне завершення 2019/2020 навчального року студентами без значної шкоди якості освіти. Також можливо, що частина державних іспитів і захист дисертацій будуть проводитися онлайн.
Дистанційне навчання в Університеті Павла Йозефа Шафарика в Кошицях (Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach) триватиме до кінця семестру, 15 травня 2020 року. Згідно з наказом ректора університету кожен викладач зобов’язаний вести ретельний облік здійснення навчання, у тому числі безперервне оцінювання через AiS2.
AiS2 – це академічна інформаційна система, яка призначена для управління всіма трьома університетськими навчальними рівнями (бакалавр, магістр і доктор наук) та університетськими науковими дослідженнями. На сьогодні AiS2 застосовується в 16 університетах Словацької Республіки.
Бакалаврські та магістерські дисертації будуть розміщені в електронному вигляді в AiS2 і CRZP відповідно до оновленого графіку навчання. Так, у 2009 році було прийнято поправку до Закону про вищу освіту, яка зобов’язує словацькі університети використовувати Центральний реєстр випускних і кваліфікаційних робіт (CRZP).
CRZP – Центральний реєстр випускних і кваліфікаційних робіт у Словацькій Республіці. Наукові роботи зберігаються в CRZP протягом 70 років із дати реєстрації в електронному реєстрі.
Угорщина, Румунія, Республіка Хорватія
Уряд Угорщини оголосив надзвичайний стан 11 березня 2020 року, а заходи щодо вищої освіти були вжиті за погодженням із Міністерством інновацій та технологій Угорщини. Усі університети припинили заняття з 12 березня 2020 року та перейшли на дистанційне навчання. Отже, функціонування університетів Угорщини триває, як в інших країнах Європи, трудові обов’язки для викладачів, дослідників і працівників адміністрації не змінюються.
Університет імені Лоранда Етвеша в Будапешті (Eötvös Loránd Tudományegyetem) адаптувався до нових умов навчання відносно швидко, адже дистанційна освітня технологія успішно функціонувала тут і раніше. На сьогодні викладачі університету готові проводити 7 928 курсів в онлайн-режимі.
100% навчальних предметів Інституту ділового адміністрування університету можуть бути реалізовані відеоматеріалами дистанційного навчання завдяки освітньому обладнанню нової будівлі. У будівлі Trefort Garden Q у січні почали працювати 5 сучасних аудиторій, де можна проводити мультимедійні лекції дистанційно (фото зліва).
Крім того, після закриття університету в березні було створено дві тимчасові аудиторії, де проводилися відеозаписи лекцій за умов постійної стерилізації. Викладачі приходили до аудиторій за графіком упродовж одного тижня. У такий спосіб було сформовано пакет дистанційного навчання з приблизно 100 предметів.
У завантаженому матеріалі в одному вікні демонструється запис лекції, а в іншому – перегляд мультимедійної презентації (фото нижче). Сторінки повністю синхронізовані: їх можна зупинити, перемотати назад або вперед. Записані лекції доступні безпосередньо для студентів на платформі Moodle.
Попри функціонування передових освітніх технологій в університеті, студенти і викладачі підкреслюють гостру необхідність прямого зв’язку між лектором та аудиторією.
На всіх 14 факультетах Дебреценського університету (Debreceni Egyetem) дистанційне навчання розпочалося 23 березня. Нововведення вплинули на близько 30 тисяч студентів і більше 1 500 викладачів установи. Деякі дисципліни на багатьох факультетах навчального закладу вже мають електронну навчальну програму на платформі онлайн-навчання Moodle, їх лише адаптували до особливих обставин. У зв’язку з упровадженням дистанційного навчання використання системи електронного навчання дуже зросло. Лише на першому тижні дистанційного навчання було зареєстровано більше 401 тисячі користувачів, при цьому час використання збільшився приблизно на 1200%.
Залежно від специфіки дисципліни, її теоретичного чи практичного характеру викладачі використовують різні технології викладання. Крім традиційних мультимедійних презентацій, популярні інтерактивні вебінари за допомогою різноманітного програмного забезпечення. Останні також використовуються викладачами та студентами в консультаціях, пов’язаних із підготовкою дисертацій і дипломних робіт.
Керівництво університету розраховує на успішне завершення семестру за всіма спеціальностями, проте якщо буде необхідно, то можливе його подовження до 31 серпня.
Факультети Університету Мішкольця (Miskolci Egyetem) організовують іспити у формі електронного тесту за власною системою NEPTUN. Тест буде доступний через вебінтерфейс Redmenta.
Redmenta – вебплатформа тестування, перевагами якої є можливість обирати з багатьох типів завдань, створювати індивідуальні тести, користуватися з мобільних пристроїв та економити час за рахунок автоматизованої системи оцінювання.
Міністерство освіти, досліджень, молоді та спорту Румунії закликає викладачів спільними зусиллями підтримати освіту на національному рівні, поділившись із колегами корисними матеріалами. Так, міністерство запустило спеціальну освітню платформу Digital.
Digital – онлайн-платформа, створена для всіх викладачів, які прагнуть використовувати новітні технології в навчальній діяльності зі студентами. На віртуальній платформі зібрано декілька видів цифрових ресурсів і корисної інформації для дистанційного навчання. Усі ресурси, зібрані на платформі, є безкоштовними.
Західний університет імені Васіле Голдіш у місті Арад (Universitatea de Vest Vasile Goldiș din Arad), з яким Центр українсько-європейського наукового співробітництва постійно співпрацює, був першим університетом у Румунії, який припинив навчання через загрозу поширення коронавірусу. Румунські та іноземні студенти вже використовували університетську платформу для навчання на момент припинення очних занять. Так, наразі університет успішно функціонує дистанційно через налагоджену раніше онлайн-інфраструктуру.
Відповідно до рішення Уряду та Головного управління цивільного захисту Республіки Хорватія 16 березня 2020 року всі навчальні заклади у країні були закриті.
Вернінський університет прикладних наук (Veleučilište VERN’), партнер ЦУЄНС з організації стажування для українських науковців, провів ретельну підготовку до проведення лекцій та іспитів онлайн. Усі викладачі пройшли спеціальні семінари з організації навчання з використанням сучасних онлайн-платформ. Так, 30 березня 2020 року стартувало дистанційне навчання з усіх 14 спеціальностей бакалаврату та магістратури. Онлайн-навчання проводиться за допомогою сучасної технологічної платформи Microsoft Teams, а відвідування онлайн є обов’язковим та реєструється так само, як і в аудиторіях. Після першого тестового навчального дня декан Влатко Квртіла (Vlatko Cvrtila), заступник декана з навчальної роботи Стана Одак Красіч (Stana Odak Krasić), а також викладачі деяких курсів провели онлайн-зустріч зі студентами, щоб дізнатися про їхні враження та вислухати пропозиції.
Країни Прибалтики
Уряд Естонської Республіки оголосив 12 березня 2020 року надзвичайний стан у країні. Національна надзвичайна ситуація буде діяти до 1 травня. Університети екстрено перевели навчання в дистанційну форму.
Талліннський технічний університет (TALTECH) розпочав навчання в онлайн-режимі з 16 березня 2020 року. Університет має спеціальну окрему структуру, Центр освітніх технологій, що контролює технічне забезпечення онлайн-навчання. Так, Центр освітніх технологій рекомендує використовувати освітню платформу TalTech Moodle та Microsoft Teams для електронного навчання. За допомогою MS Teams викладачі проводять відеолекції, демонструючи екран або слайд-шоу студентській аудиторії. На освітній платформі TalTech Moodle усі учасники можуть ділитися навчальними матеріалами, навчальними посібниками та відеозаписами. Для відеолекцій використовують також сервіс Wooclap.
Wooclap – платформа спільної роботи для навчальних занять, конференцій, яка дає змогу ставити аудиторії запитання, цікавитися думкою слухачів, а також стежити за розумінням матеріалу учасниками лекції в режимі реального часу.
Woodclap проходить тестовий період у Талліннському технічному університеті, студенти та викладачі мають необмежений доступ до платформи. Для комунікації зі студентами Центр освітніх технологій пропонує також Moodle Forum, Moodle Chat.
Фонд інформаційних технологій для освіти та Естонська асоціація освітніх технологій організовують безкоштовні вебінари «Домашнє навчання за допомогою вебтехнологій». На вебінарі провідні спеціалісти в галузі дистанційного навчання детально розглядають навчальні технології з усієї Естонії, тестують різні онлайн-інструменти та діляться своїм досвідом, який допомагає організовувати домашнє навчання. Вебінари записуються та є доступними для подальшого перегляду для освітян Талліннського технічного університету.
У Талліннському університеті (Tallinna Ülikool) наприкінці травня також буде запущено серію масштабних семінарів «Експерт в ефірі», де досвідчені дослідники й лектори будуть ділитися практичними порадами щодо ефективного навчання та викладання, а також порадами щодо підтримання психічного здоров’я.
Через поширення коронавірусу всі бібліотеки Талліннського університету, навчальний центр та бібліотека кіно й медіа закриті для читачів, проте всі співробітники Талліннського університету можуть безконтактно брати книги в дослідницькій бібліотеці. Доступні зали періодичних видань, зали філософії, гуманітарних, педагогічних, суспільних, природничих наук, зал медицини та спорту. Треба спочатку перевірити наявність будь-якої книги в електронному каталозі, а потім замовити електронною поштою. Замовлені книги можна забрати в холі дослідницької бібліотеки у спеціальному кошику. Через особливу ситуацію викладачі університету також можуть брати літературу та документи, що були доступні виключно для ознайомлення в залах бібліотеки.
З огляду на специфіку спеціальностей, які опановують студенти Естонської академії мистецтв (Eesti Kunstiakadeemia), багато викладачів і студентів демонструють свою готовність експериментувати з навчанням та творчо підходити до дистанційних занять. Форма й методи роботи узгоджуються з викладачем курсу. Так, викладачі записують лекції на відео в домашніх умовах та поширюють перелік найкращих фільмів про архітектуру і дизайн. На офіційному сайті навчального закладу розмістили відеозаписи з відкритих лекцій, прочитаних упродовж року у стінах університету (архіви).
Через поширення коронавірусу та введення карантину в Литовській Республіці вищі навчальні заклади також змушені перейти на дистанційне навчання. Міністр освіти, науки та спорту Литовської Республіки 16 березня 2020 року прийняв Рекомендації щодо організації навчального процесу дистанційно. Така форма освіти не є новою для литовських вищих навчальних закладів, проте масштаби (одночасність упровадження в усіх університетах) викликають деякі труднощі.
Керівництво Вільнюського університету (Vilniaus universitetas) з 13 березня 2020 року призупинило очний процес навчання й досліджень. Лекції, семінари, які можна проводити дистанційно, проводяться за допомогою сервісів Microsoft та у віртуальному навчальному середовищі університету Emokymai (Vilniaus universiteto Virtuali mokymosi aplinka, скор. VMA).
VMA – це віртуальна навчальна платформа Вільнюського університету, за допомогою якої студенти можуть зберігати всю інформацію з навчальних дисциплін в одному місці, а також використовувати віртуальні лекції та проходити тестування. Викладачі ж мають змогу не тільки забезпечувати студентів інтерактивними матеріалами та завданнями, а й моніторити успішність студентів онлайн.
Успішно розроблено вже понад 2 тисячі курсів, щоб забезпечити безпроблемне завершення навчального семестру в університеті.
Важливим моментом в організації дистанційного навчання освітян Вільнюського університету є оновлення сайту університетської бібліотеки. Це одна з перших онлайн-платформ у країні, яка розпочала оцифровку об’єктів документальної культурної спадщини Литви та світу. Оновлений вебсайт сьогодні надає доступ до майже 8 тисяч цифрових об’єктів.
Литовські університети, з якими ЦУЄНС має тісне наукове співробітництво, а саме Європейський гуманітарний університет (Europos humanitarinis universitetas) та Вільнюська колегія (Vilniaus Kolegija), продовжують дистанційне навчання відповідно до навчального плану за допомогою платформи Moodle, а також організовують онлайн-лекції за допомогою сервісів Skype, BlueJeans, Zoom.
У сусідній із Литвою Латвійській Республіці також добре налагоджена онлайн-освіта.
За наказом ректора навчання та наукова робота в Ризькому технічному університеті (Rīgas Tehniskā universitāte), найдавнішому з діючих університетів Латвії, також тривають дистанційно. Дистанційне навчання проводиться на трьох інтернет-платформах і в середовищі електронного навчання RTU Moodle, де викладацький склад може проводити презентації, організовувати домашні та тестові роботи, а також надавати іншу необхідну інформацію для навчання.
За допомогою сервісів Microsoft Teams, Zoom та Cisco Webex організовуються відеолекції, вебінари й онлайн-чати. Також викладачі записують лекції, а студенти переглядають їх пізніше в будь-який час. На допомогу студентам функціонує вебсайт Наукової бібліотеки РТУ. Книги бібліотеки у друкованому вигляді можна отримати, попередньо зарезервувавши їх електронною поштою, а після використання – залишити у спеціальній коробці в бібліотеці.
Вебспеціалісти Латвійського університету (Latvijas Universitāte) розробили спеціальну інформаційну систему електронного навчання для всіх 13 факультетів навчального закладу. Також бібліотека Латвійського університету пропонує студентам і викладацькому складу скористатися можливістю дистанційного доступу до електронних ресурсів.
Німеччина, Італія
У багатьох німецьких університетах лекції та семінари зазвичай починаються після весняних канікул у перший тиждень квітня, проте нинішня пандемічна ситуація внесла зміни в розклад занять усіх університетів Німеччини.
З 24 березня всі корпуси Європейського університету Віадріна у Франкфурті-на-Одері (Europa-Universität Viadrina in Frankfurt) зачинені, проте початок дистанційного навчання заплановано лише на 14 квітня. Викладачі поступово готують матеріали для онлайн-навчання на платформі Moodle. Усі письмові іспити було скасовано, нові дати іспитів поки що не відомі. Проведення усних іспитів буде вирішуватися індивідуально. Якщо всі учасники (студенти, екзаменатори) згодні, то можуть проводитися усні іспити методом відеоконференції.
Керівництво вищого навчального закладу пропонує викладацькому складу записати свою лекцію в будь-який час у спеціальній технічно обладнаній аудиторії університету. Попередньо викладач має зарезервувати вільну дату й час. На записі буде видно як лектора, так і супровідну презентацію, якщо така є. Після запису лектор отримує посилання на відео, яке потім можна завантажити в Moodle. Також викладач може записувати відео самостійно вдома. Однак заборонено завантажувати створені файли безпосередньо на Moodle. Спочатку необхідно відправити файли у службу підтримки мультимедіа, щоб отримати відповідне посилання для подальшого використання.
Керівництво університету радить використовувати в організації дистанційного навчання додаткове програмне забезпечення, зокрема: OpenCast Studio, Shotcut, HandBrake (для відеозаписів), DFNconf, Zoom (для вебконференцій).
Студенти Європейського університету Віадріна можуть легко створювати навчальні групи в електронній системі Mahara та безпечно спілкуватися там, обмінюватися даними чи новинами.
Mahara – це безкоштовне електронне портфоліо з функціями соціальної мережі, яке розроблене як проект із відкритим кодом у Новій Зеландії. Система підтримує документацію та відображення процесу навчання і його результати. Якщо порівняти, то в Mahara студенти створюють контент самі, а в Moodle контент створює викладач, студенти мають лише обмежені можливості.
З 20 березня 2020 року Берлінський технічний університет (Technische Universität Berlin) перебуває в надзвичайному стані, тобто всі співробітники працюють із дому (за дуже невеликим винятком). Представництво університету зробило оголошення, що літній семестр 2020 року стартує 20 квітня, проте онлайн. Зараз викладачі старанно працюють над записом своїх лекцій і розміщенням їх на центральній навчальній платформі ISIS.
Антикризова команда Берлінського технічного університету просить студентів і викладачів утриматися від використання популярних онлайн-сервісів, які викликають сумніви відповідно до законодавства про захист даних, таких як Skype, WhatsApp, FaceTime або аналогічні. Натомість вебспеціалісти пропонують здійснювати конференц-дзвінки через Tubmeeting.
У Кельнському університеті (Universität zu Köln) є різні технічні можливості для здійснення освітнього процесу в цифровій формі. Так, центральна система управління навчанням ILIAS забезпечує доступність і легкість дистанційного навчання у цьому навчальному закладі.
ILIAS – програмне забезпечення для управління навчальним процесом, що використовується у вищих навчальних закладах, насамперед німецьких.
У студентському містечку лекції можна автоматично записувати в певних аудиторіях або в «OBRS» (Студія звукозапису One Button) (фото).«OBRS» означає «Студія звукозапису One Button». Це повністю автоматизована кіностудія, у якій співробітники університету можуть самостійно створювати навчальні відеоролики, інтерв’ю та короткі лекції. Студія була розроблена таким чином, щоб спеціальні технічні знання не були потрібні для її використання. Це стало можливим завдяки повній автоматизації процесу. Співробітники Кельнського університету можуть забронювати студію, використовуючи спеціальну онлайн-систему бронювання.
Студія звукозапису One Button доступна в умовах карантину, проте викладачі повинні вжити відповідних заходів захисту (дезінфекція поверхонь).
В Італії у зв’язку з двомісячним карантином для 8,5 мільйонів студентів завершення 2019/2020 навчального року є ключовим питанням.
Університет Ка’ Фоскарі у Венеції (Università Ca’ Foscari Venezia) – один із провідних центрів Італії з підготовки фахівців різних галузей, партнер Центру українсько-європейського наукового співробітництва, а також організатор науково-педагогічних стажувань для українських науковців.
З огляду на нинішню надзвичайну ситуацію всі письмові й усні іспити в Університеті Ка’ Фоскарі відтерміновані та будуть проводитися впродовж двох тижнів дистанційно.
Для всіх студентів, викладачів, дослідників і працівників університет надає бібліографічні ресурси з обмеженим доступом (університетські бази даних, електронні періодичні видання та електронні книги), з якими можна ознайомитися дистанційно.
Близько 120 викладачів і 2 500 студентів Міланського технічного університету (Politecnico di Milano) 2 березня розпочали дистанційне навчання з 10 навчальних курсів. Проте вже на четвертому тижні навчання керівництво визнало меншу ефективність, ніж очікувалося, через перевантаження платформи Teams.
Незважаючи на припинення очного навчання через епідемію коронавірусу, робота викладацького складу Болонського університету (Alma Mater Studiorum – Università di Bologna) триває в повну силу, щоб гарантувати отримання якісної освіти 85 тисячам студентів. Студенти продовжують дистанційно навчатися завдяки розробленій університетом онлайн-платформі, яка дає змогу спілкуватися в режимі реального часу з викладачами. На сьогодні проводиться 3 667 курсів, кожен зі своїм розкладом дистанційних уроків, а всі заплановані іспити та випускні сесії проводяться онлайн. Університетська бібліотечна система з електронними ресурсами та адміністративні послуги також функціонують дистанційно. Студенти можуть зв’язатися з керівними відділами університету електронною поштою або через офіційний портал університету.
Як бачимо, університетські спільноти всього світу мають загальну мету – забезпечити в цих надзвичайних обставинах високий рівень навчання, зберігаючи при цьому найвищі академічні стандарти.
Для українських закладів вищої освіти навчання в умовах карантину можна вважати тест-драйвом системи онлайн-освіти, яку планували впровадити в Україні. Таким чином, до ухвалення на постійній законній основі цифрового освітнього процесу можна буде виявити слабкі місця й прогалини та доопрацювати систему, урахувавши досвід іноземних колег.
Автор: Тетяна ПАВЛЕНКО,
дослідник-аналітик Центру українсько-європейського наукового співробітництва