Інтерв’ю з керівництвом Вільнюської колегії/Університету прикладних наук проректором з наукової роботи та партнерства Ніолою Зінкевічєне, керівником відділу міжнародних відносин Іолантою Прейдіене та керівником відділу з питань академічної доброчесності Ерікою Кубіліне.
1. Університет прикладних наук позиціонує себе як гнучкий та прогресуючий, відкритий для нового вищий навчальний заклад. Розкажіть, будь ласка, історію становлення й розвитку вашого навчального закладу.
Вільнюська колегія/Університет прикладних наук було створено в 2000 році. До 2004 року заклад розширював свої межі, об’єднуючи колишні вищі навчальні заклади та реорганізуючи їх у факультети. За цей період кількість студентів збільшилася з 3 тисяч до майже 11 тисяч. У 2004–2010 роках поліпшилася структура й управління ВІКО, причому на всіх факультетах формувалася репутація ВІКО та докладалися всі зусилля для стандартизації навчальних вимог. За цей період ВІКО міцно закріпила свою позицію серед трьох найбільш популярних вищих навчальних закладів Литви, тим самим залишивши позаду більшість університетів. Участь ВІКО разом з іншими університетами в діяльності Асоціації вищої освіти Литви (LAMA BPO), що тривала з 2005 року, стала серйозним викликом для вищого навчального закладу, який тільки починав розвиватися. Міжнародні відносини швидко розвивалися. Викладачі та управлінський персонал набули досвіду завдяки підготовці й участі в проектах Структурного фонду Європейського Союзу. Незабаром успішну діяльність навчального закладу було помічено. У 2007 році Литовський форум економіки знань визнав Вільнюську колегію/Університет прикладних наук найбільш прогресивним вищим навчальним закладом, який “генерує нові ідеї, є прикладом для наслідування для інших навчальних закладів, а також стимулює розвиток суспільства”. Це був перший випадок, коли вищий навчальний заклад отримав таке неймовірне визнання. Із цього приводу Президент Литовської Республіки Валдас Адамкус виступив із промовою для вшанування Вільнюської колегії.
Сьогодення створило більш складні проблеми, які пов’язані насамперед із демографічною “ямою” в Литві та наслідками економічної кризи. Ми повинні були адаптувати нашу діяльність до складних умов економічного та соціального розвитку Литви, крім того, зберегти набутий рівень якості, а також залишитися надійною ланкою в литовській і європейській сфері вищої освіти. Це, безумовно, складне завдання, однак спільнота Вільнюської колегії/Університету прикладних наук ніколи не шукала найпростіших рішень. Під керівництвом стратегічних документів ми більш раціонально розподіляємо та ефективно використовуємо наші інтелектуальні ресурси й матеріальні активи, а також успішно виконуємо місію Вільнюської колегії/Університету прикладних наук.
2. Чи можете Ви назвати загальну кількість студентів, які зараз навчаються в Університеті прикладних наук? Які спеціальності є найбільш популярними серед абітурієнтів?
Загальна кількість студентів у Вільнюській колегії – 6700. Найбільш популярними навчальними програмами серед абітурієнтів є “Міжнародний бізнес” на факультеті ділового адміністрування, “Фізіотерапія”, “Загальна медична допомога”, “Гігієнічна та декоративна косметологія” на факультеті охорони здоров’я та “Ветеринарія” на факультеті агротехнологій.
3. Який відсоток загальної кількості становлять іноземні студенти? Скільки студентів з України? Охарактеризуйте, будь ласка, студентів з України: чи є певні особливі риси, які відрізняють їх від студентів з інших країн?
Кількість іноземних студентів становить до 2% загальної кількості студентів у Вільнюській колегії/УПН (114 мобільних та 33 з очного відділення). Нині в нас 5 студентів з України (1 за обміном та 4 з очного відділення). Студенти з України мають деякі особливості, які відрізняють їх від інших іноземних студентів, зокрема, вони є більш працелюбними, довірливими та мотивованими до навчання.
4. Поясніть, будь ласка, систему литовських вищих навчальних закладів. Наприклад, у назві вашого університету є приставка “прикладних наук”. Які спеціальності ви пропонуєте та яка загалом специфіка університетів прикладних наук?
У Литві є два типи вищих навчальних закладів:
• університети, що представляють університетський сектор вищої освіти;
• коледжі вищої освіти, які отримали назву “kolegija” (ВНЗ), університети прикладних наук (УПН), що представляють неуніверситетський сектор вищої освіти.
Університети надають університетський ступінь освіти, що включає навчання та присудження ступеня бакалавра, магістра, доктора наук. Університети прикладних наук пропонують надання освіти в коледжі та присвоєння освітньо-професійного ступеня бакалавра. Як університети, так і університети прикладних наук (УПН) можуть запропонувати навчальні програми без присвоєння ступеня.
До 2000 року система вищої освіти була унітарною. Бінарна система вищої освіти, що складається з університетського та неуніверситетського секторів, була запроваджена в 2000 році. Під час інституційної реформи, що розпочалася в 2000 році, неуніверситетський сектор вищої освіти поступово розвивався на основі професійно-технічної освіти та підготовки, орієнтованої на професійну діяльність, і не належав до системи вищої освіти. Реформа була націлена на поступове припинення надання професійно-технічної освіти та розвиток неуніверситетського сектору вищої освіти. В умовах реформи заклади, які були досить кваліфікованими для надання неуніверситетської вищої освіти, перетворилися на коледжі, які надають вищу освіту (Університет прикладних наук), або підрозділи таких коледжів.
Професійний ступінь бакалавра присуджується після завершення навчальних програм коледжу (Університету прикладних наук), які більш орієнтовані на підготовку до професійної діяльності та прикладних досліджень. Освітньо-професійні програми для здобуття ступеня бакалавра вимагають складання 180–210 кредитів (4800–5600 годин). Після закінчення навчання присуджується освітньо-професійний рівень бакалавра.
Вільнюська колегія/Університет прикладних наук складається із 7 факультетів, які пропонують 44 навчальні програми литовською мовою та 8 навчальних програм англійською мовою. Місія Вільнюської колегії/Університету прикладних наук полягає в забезпеченні практично орієнтованих навчальних програм, призначених для саморозвитку студентів, які прагнуть стати фахівцями з професійним ступенем “бакалавр” у галузі охорони здоров’я, сільського господарства, природних, гуманітарних, соціальних і технологічних наук та мистецтв. Ці програми відповідають економічним і соціальним потребам Вільнюського регіону та всієї Литви, сприяють забезпеченню сучасного навчального процесу, що відповідає європейським стандартам, і розвитку ефективної співпраці з представниками світу бізнесу, а також розвитку в студентів загальних компетенцій і громадянських цінностей, необхідних для майбутньої роботи випускників ВІКО та подальших досліджень (https://en.viko.lt/).
5. В Університеті прикладних наук відбувся ребрендінг. Чи можете Ви більш детально розповісти, якою була його мета? У чому полягає ідея нового логотипу, що він символізує?
Логотип Вільнюської колегії/Університету прикладних наук був створений майже 20 років тому. З огляду на той факт, що Вільнюська колегія/УПН є одним із провідних університетів прикладних наук у Литві та прислуховується до думки студентів, минулого року ми почали створювати новий логотип, який глибше відображав би наші цінності. Графічні дизайнери, управлінський персонал і студенти зібралися разом та вирішили, як би ми хотіли бути ідентифіковані в сучасному світі.
Ми зрозуміли, що коли люди знайомляться з логотипом, то його просто помічають, а не вивчають та інтерпретують. Тому ми вирішили використати абревіатуру “VIKO” від нашої назви “Vilniaus kolegija” (“Вільнюська колегія”), оскільки це коротка й інформативна 4-буквенна абревіатура, яка легко впізнається молоддю, спільнотою та нашими партнерами. “VIKO” є частиною багатьох внутрішніх інституційних структур, таких як “VIKO SA” (союз студентів), “VIKO SA” (імітаційний банк) тощо.
Наш новий логотип був затверджений усіма сімома факультетами в однаковій палітрі кольорів. Ми прагнемо до уніфікованої комунікації. Новий логотип відображає наші цінності: професійну компетентність, соціальну відповідальність, дух спільноти, сучасність із повагою до традицій, відкритість та гнучкість. Літеру “V” можна трактувати як символ “перемоги”. Літери “o” та “k” – знак того, що все “добре”. Також було дуже важливо взяти щось від головного логотипу, тому ми обрали синій колір.
Зелений колір символізує відродження, процвітання, внутрішню енергію, новий розвиток, прогрес, багатство та молодість, а синій – надійність, відповідальність, внутрішню безпеку, упевненість і відданість.
Що стосується характеру логотипа, то частина VIKO з її витонченим симбіозом кольорів створює відчуття легкості, напис “Vilniaus kolegija” більш стриманий, що відображає стабільність і стійкість Вільнюської колегії/Університету прикладних наук.
6. Чи пропонує Університет прикладних наук безкоштовне навчання для іноземних студентів? Якщо так, розкажіть, будь ласка, більш детально про цю можливість.
Вільнюська колегія/Університет прикладних наук надає іноземним студентам безкоштовне навчання. Згідно з наказом ректора 10 кращих студентів з України та 10 кращих студентів із Грузії щорічно можуть подавати заявки на безкоштовне навчання.
7. На Вашу думку, чим цікавий Вільнюс для студентської спільноти з усього світу?
Вільнюс, столиця Литви, користується великою популярністю серед молоді з усього світу. Вільнюс насичений різними подіями, духом міського життя, а також дружньою, інтернаціональною атмосферою.
8. Чи беруть викладачі вашого університету активну участь у міжнародних наукових заходах, організованими вищими навчальними закладами інших європейських країн? Чи є це обов’язковим, чи встановлені певні мінімальні вимоги щодо кількості виступів на конференціях, симпозіумах, круглих столах?
Оскільки наш навчальний заклад є членом багатьох європейських організацій, наші співробітники мають велику різноманітність можливостей для обміну теоретичними знаннями й практичним досвідом, а також результатами прикладних досліджень. Викладачі Вільнюської колегії/УПН є активними учасниками міжнародних наукових заходів, організованих вищими навчальними закладами інших європейських країн. Участь у міжнародних наукових заходах є частиною щорічного навантаження викладачів, проте мінімальних вимог щодо кількості доповідей на конференціях, симпозіумах або круглих столах немає.
9. Можете детально ознайомити з навчальним навантаженням викладачів вашого університету: скільки всього передбачено академічних занять та робочих днів на тиждень?
Навчальне навантаження викладачів складається з 1520 годин на рік. Воно включає в себе контактний і безконтактний час зі студентами, час для методологічних, дослідницьких (професійного мистецтва), організаційних, проектних заходів. Академічні години (заняття) повинні становити не більше 50% загального навчального навантаження. Середнє навантаження академічних занять становить 18 годин на робочий тиждень (зазвичай 5 або 6 днів).
11. Яка мінімальна та максимальна заробітна плата на місяць викладача Університету прикладних наук?
Щомісячна заробітна плата викладача Університету прикладних наук становить приблизно 560–1100 євро (без урахування податку) залежно від навантаження, кваліфікації викладача, наукового ступеня тощо.
12. Як Ви вважаєте, чи має радянське минуле держави негативний вплив на загальноосвітній процес в Університеті прикладних наук та у Вільнюсі загалом?
Радянське минуле держави було нашою реальністю, минуле сформувало нас. Тепер ми зосереджені на майбутньому. Поразка в минулому не є цінною, якщо ви не вивчите урок та не усунете помилки. Сьогодні важливо продовжувати забезпечувати якість навчання та прикладних досліджень, сприяти соціальній відповідальності й сталому розвитку, будувати ефективні партнерські відносини, забезпечувати регіональний, національний і міжнародний ринок праці висококваліфікованими фахівцями, виступати за розвиток сучасного світу.