Організована онлайн-лекція в межах науково-педагогічного підвищення кваліфікації «Системні інновації у сучасній музичній...

Організована онлайн-лекція в межах науково-педагогічного підвищення кваліфікації «Системні інновації у сучасній музичній освіті та науці»

518

20 квітня 2023 року проведена онлайн-лекція у межах науково-педагогічного стажування з мистецтвознавства. Нагадуємо, що це п’ята із шести онлайн-лекцій запланованого курсу, що триває з 27 березня до 7 травня включно.

Лектором під час сьогоднішньої зустрічі однодумців була доктор мистецтвознавства, доцент кафедри хорового диригування та академічного співу Харківської державної академії культури Юлія Василівна Воскобойнікова.

Науковиця займається переважно вивченням особливостей хорового церковного співу та диригування, зокрема специфікою православних хорових колективів. Наукове поле інтересів дослідниці також охоплює аналіз діяльності видатних персоналій українського регентства, таких як В’ячеслав Бойко, Ігор Сахно та Протоієрей Димитрій Болгарський, і вивчення православної традиції освітнього процесу головуючих хору тощо.

Онлайн-лекція була присвячена темі «“Псалми Давидові” Рубена Толмачова на вірші Тараса Шевченка: музична рефлексія в контексті діалогу часів».

Питання спадщини Т.Г. Шевченка у творах сучасних українських композиторів завжди було актуальним серед музикознавчих розвідок, оскільки творчість поета починаючи з кінця XIX століття стала одним із домінуючих поетично-образних джерел української вокально-хорової музики. Зазначимо, що головним предметом зацікавленості музикознавців переважно є дослідження компаративного характеру, що стосуються особливостей музичного втілення Шевченкової поезії. Саме з цього приводу під час сьогоднішньої лекції спікерка обґрунтувала актуальність дослідження музичних втілень поетичного циклу «Давидові псалми» Т. Шевченка. Розглянуто композиційні та змістовні властивості віршової збірки Кобзаря. Виявлено тенденцію активізації звернень сучасних українських композиторів до Шевченкових переспівів. Зазначено хронологічну асинхронність у використанні поетичного циклу Т. Шевченка.

Отже, «Давидові псалми» Т. Шевченка – перший в історії і фактично єдиний зразок віршового переспіву псалмів із Біблії літературною українською мовою саме у вигляді циклу.  Втілення поетичного циклу Т. Шевченка «Давидові псалми» в музиці – це невичерпна царина для музикознавчих розвідок, адже різноманітність інтерпретацій апріорі зумовлюється стильовою індивідуальністю композиторів. Численні аналітичні спроби освоєння та узагальнення таких інтерпретацій можна віднести до потенційної масштабної частини музикознавства «Компаративна шевченкіана», яка нині перебуває у стадії свого активного формування.

Ми нагадуємо, що наступна лекція відбудеться 21 квітня, о 14.30.
Чекаємо на вас у Zoom!

Поширити